Podsumowanie Uczniowskiego BO

0
646

97 zgłoszonych projektów, 25 szkół, ponad 95 tysięcy złotych – to liczbowe podsumowanie akcji Uczniowskich Budżetów Obywatelskich.

Uczniowski Budżet Obywatelski to akcja zainicjowana przez Stanisława Koryckiego i Hannę Wcisło, uczniów I Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego. Uczniowski Budżet Obywatelski jest to przedsięwzięcie podczas którego uczniowie i uczennice zgłaszają pomysły, tworzą projekty, a następnie w głosowaniu sami wybierają te, które ich zdaniem są najbardziej atrakcyjne i potrzebne. Gala podsumowująca akcję UBO w Gdyni odbyła się 22 czerwca na sali koncertowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Z. Noskowskiego w Gdyni. Wśród zaproszonych gości pojawił się Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia, Magdalena Warmowska, kierownik działu Diagnoz i Partycypacji Laboratorium Innowacji Społecznych, nie mogło zabraknąć także Joanny Rutkowskiej, dyrektor Szkoły Muzycznej. W realizację wybranych inicjatyw zaangażowało się blisko 150 uczniów – koordynatorów szkolnych i pomysłodawców inicjatyw.

Akcję zainicjowano w 2022 roku, ale to w tym młodym udało się zachęcić dużo więcej szkół. Ostatecznie w UBO wzięło udział 25 placówek – szkoły podstawowe nr 6, 10, 12, 13, 16, 17, 18, 20, 23, 26, 31, 33, 35, 51, 52; zespoły szkolno-przedszkolne nr 2, 3, 4, Zespół Wczesnej Edukacji nr 1 oraz szkoły ponadpodstawowe I ALO, II LO, III LO, XVII LO, Zespół Szkół Chłodniczych i Elektronicznych oraz Centrum Kształcenia Ustawicznego i Zawodowego nr 3.

Każda szkoła realizująca Uczniowski Budżet Obywatelski na start dostała 1000 złotych z Wydziału Edukacji. Akcję poprzedziły inicjatywy które pomogły uczniom zebrać dodatkowe środki na realizację ich zamysłów. Pomysłodawcy UBO zorganizowali także Uczniowską Górę Grosza – zbiórkę drobnych monet, podczas której zebrano ponad pół tony groszy o wartości ponad 8 tysięcy złotych. Ta zbiórka odbyła się w 16 szkołach w Gdyni. Szkoły szukały także dodatkowych sposobów na pozyskanie dodatkowych pieniędzy. Wsparły ich np. Rady Rodziców tak jak to miało miejsce w I ALO czy SP 31. Uczniowie organizowali też zbiórki na zrzutka.pl czy kiermasze. Łącznie na realizację swoich pomysłów społeczności szkolne zebrały ponad 95 tysięcy złotych.

Warto zwrócić uwagę na zaangażowanie uczniów. W trzech szkołach zostało złożonych 10 lub więcej pomysłów, a to właśnie na tym najbardziej nam zależało. Dzięki temu mogliśmy zobaczyć co tak naprawdę chcieliby zmienić w swoim środowisku. Każdy projekt coś wnosi, nawet ten odrzucony. Pokazuje nam co siedzi w głowach uczniów i czego tak naprawdę potrzebują. Przy okazji pragniemy również wyróżnić nauczycieli i całą społeczność szkolną, która brała udział w projekcie. To dzięki ich zaangażowaniu udało się wszystko sprawnie zorganizować – wyjaśnia dla serwisu gdynia.pl Stanisław Korycki, jeden z pomysłodawców UBO.

Do 9 marca uczniowie składali swoje projekty, poprzedził to maraton pisania projektów, odbywający się w lutym. Łącznie zgłoszono blisko sto projektów! Po weryfikacji inicjatyw szkoły przystąpiły 15 marca do głosowania. Z 97 aktywności uczniowie wybrali aż 40, które są realizowane w placówkach. Do 23 czerwca szkoły mają czas na zrealizowanie projektów “zakupowych” wybranych w głosowaniu, natomiast miękkie, czyli np. wydarzenia czy warsztaty muszą odbyć się do końca grudnia 2023 roku.

Projektami powtarzającymi się były pufy, piłkarzyki, sofy, stoły do pingponga, koce, sprzęt sportowy, naklejki podłogowe oraz lustra do Łazienek. Projekty które wnosiły coś społecznie to między innymi różowa skrzyneczka, salka taneczno-muzyczna, konkurs talentów oraz kółko czytelnicze. A najbardziej intrygującymi pomysłami były: szkolny warzywniak i dodatkowe zajęcia z gotowania – relacjonuje Hanna Wcisło, jedna z pomysłodawców UBO.

Inicjatorzy akcji w swoje działania zaangażowali nie tylko przedstawicieli Urzędu Miasta Gdyni. Partnerem strategicznym została Fundacja Adaptacja, partnerami merytorycznymi Laboratorium Innowacji Społecznych, w tym Wymiennikownia – Młodzieżowe Centrum Innowacji Społecznych i Designu, portal Esencja Gdyni. Informacji o inicjatywie tradycyjnie można szukać na facebook’owym profilu UBO.

Oprac. Karol Molęda