Otoranking dzielnicowy

0
1070

Od końca maja w internetowych serwisach pojawiają się rankingi dotyczące dzielnic w Gdyni publikowane przez serwis Otodom. Jak powstały zestawienia i na ile są one wiarygodne?

Serwis ogłoszeń sprzedaży i wynajmu nieruchomości, którego właścicielem jest Grupa OLX, przeprowadził już drugi raz swój plebiscyt. Tegoroczne zestawienie powstało na podstawie badania przeprowadzonego przez Agencję Badawczą IQS. Ponad 120 tys. mieszkańców 12 miast Polski: Białegostoku, Bydgoszczy, Gdyni, Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Łodzi, Poznania, Szczecina, Warszawy i Wrocławia, oceniało różne aspekty życia w swojej okolicy. Badanie ilościowe realizowane było przy użyciu standaryzowanego kwestionariusza za pomocą metodologii CAWI (ang. Computer-Assisted Web Interview) – wspomagany komputerowo wywiad przy pomocy strony internetowej. Tegoroczna edycja rankingu oprócz znanych już kategorii (bezpieczeństwo, relacje sąsiedzkie, ekologia, zadbana okolica, komunikacja, dostępność atrakcji, dostępność sklepów, koszty życia, infrastruktura dla dzieci) uwzględnia także nowe: infrastruktura dla zwierząt, dzielnice dla aktywnych sportowo, dostępność imprez i służby zdrowia. Tyle oficjalnego komunikatu, który jednak nie wyjaśnia do końca, kto, kogo i kiedy odpytywał mieszkańców naszego miasta.

Wyjaśnię może na czym polega sposób ankietowania CAWI, to zbieranie informacji poprzez wypełnienie ankiety w formie elektronicznej. Respondent zarówno otrzymuje, jak i wypełnia dostarczoną mu ankietę w tym samym kanale – online. Problemem takiej metodologii jest fakt, że reprezentatywność takiego badania jest bardzo wątpliwa bo do końca nie wiemy, czy wyniki odzwierciedlają populację, którą chcieliśmy przebadać. Dlaczego to takie ważne?

Zgodnie z informacją otrzymaną z Otodom.pl, 1460 ankietowanych z Gdyni odpowiedziało na pytania dotyczące poszczególnych aspektów jakości życia we własnej okolicy. Każdy podawał swój kod pocztowy i na jego podstawie odpowiedzi zostały przypisane do poszczególnych obszarów miasta. Z pozoru wszytko wydaje się być w porządku ale jest kilka “ale”. Przede wszystkim wątpliwość budzi fakt, że nie można zweryfikować tego, czy wypełniający formularz na pewno zamieszkuje obszar swojego kodu pocztowego. Kody w wielu miejscach nie pokrywają się z granicami dzielnic, więc wynik przypisywano do tej, do której należało więcej adresów z tym kodem. Nie wiadomo też, jaki procent głosów z tych 1460 ankiet to wskazania z danej dzielnicy/kodu pocztowego a to dosyć ważne, czy o wyniku na przykład Oksywia zadecydowało 10 czy 300 głosów.

Kolejna sprawa to formuła pytań. Przykładowo, na kategorię “sport” złożyła się ocena prawdziwości twierdzeń:

– W mojej okolicy są miejsca gdzie za darmo można aktywnie spędzić czas na uprawianiu sportu: ścieżki rowerowe, otwarte plenerowe siłownie, skate-parki, boiska do gry)

– W mojej okolicy są kluby sportowe, siłownie, korty gdzie za opłatą można aktywnie spędzać czas

Prawdziwość tych twierdzeń oceniano w skali od 1 do 5, przy czym 1 oznaczało “zupełnie się nie zgadzam”, a 5 – “zgadzam się w pełni”.

Spróbuję przedstawić symulację odpowiedzi na powyższym przykładzie. 23 mieszkańców dzielnicy Leszczynki z  kodem 81-225 to na przykład lokatorzy bloku od nr 172 do numeru 186 więc teoretycznie odpowiedzą na powyższe zagadnienie samymi “piątkami”, bo po sąsiedzku znajduje się obiekt sportowy Checz. Jednak 100 gdynian z kodem 81-261, mieszkający na ul. Orlicz-Dreszera, bliżej Kalksztajnów, pod swoimi oknami już takich luksusów nie mają więc zapewne zaznaczą same “jedynki”. Takim oto sposobem, średnia dla dzielnicy wyjdzie w tym momencie 1,75!

Mam także mieszane uczucia co do posumowania powyższych ocen przez redaktorów portalu. Błędów można wykazać kilka, ale jeden rzucił mi się najmocniej w oczy. Najwyższą notę za najsprawniejszy transport publiczny zdobyła dzielnica Pustki-Demptowo, uzyskując 4 punkty. Pomijam, że nazwa dzielnicy to Pustki Cisowskie-Demptowo, ale napisano, że odznacza się dobrym połączeniem komunikacyjnym, obejmującym wszystkie formy transportu zbiorowego, łatwym dostępem do różnych części miasta, stanowi jedno z najmniej zakorkowanych obszarów w Gdyni. Przypomnijmy, nie występują tu “wszystkie” formy komunikacji bo linia i stacje SKMki znajduje się w sąsiadującej z Pustkami Chyloni i Cisowej.

Reasumując, potraktowałbym wyniki ankiet portalu raczej jako plebiscyt opiniotwórczy ranking. Nie umniejszam oczywiście pracy, którą włożyli twórcy w jego powstanie ale uważam, że wiele dzielnic zostało jego wynikiem mocno skrzywdzone. W podobnym tonie wypowiedzieli się także twórcy zestawienia, stwierdzając, że ankieta dotyczyła subiektywnych odczuć mieszkańców a nie badania np. korelacji zadowolenia z komunikacji i faktycznego czasu przejazdów.

Zdjęcia: mat. prasowe Otodom

Oprac. Paweł Musiał