Od blisko trzech miesięcy w gdyńskich szkołach realizowane jest unikatowe w skali kraju badanie dotyczące jakości relacji szkolnych, czyli budowania więzi między uczniami, nauczycielami i rodzicami.
Temat ważny szczególnie teraz – w dobie epidemii, gdy wielu mieszkańców boryka się z poczuciem niepokoju i niepewności. Efekty badania pokażą, jak naprawdę wyglądają relacje w społeczności szkolnej i będą punktem wyjścia do projektowania dalszych działań w tym zakresie. Badanie zlecił i w całości koordynuje Wydział Edukacji Urzędu Miejskiego, a jego realizatorem jest fundacja „Dbam o mój Z@sieg”. Do tej pory wzięło w nim udział blisko 4700 uczniów, trwa jeszcze ankietowanie wśród rodziców i nauczycieli.
Wstępna ocena sugeruje, że nie jest źle. Na pytanie “Jak często czujesz się źle lub nieswojo w swojej szkole” prawie 60% uczniów przyznaje, że tego rodzaju poczucie towarzyszy mu/jej rzadko, bardzo rzadko lub w ogóle. Ale odpowiedź komplikuje się, kiedy zaczynamy nieco drążyć zebrane dane. Z przeprowadzonych badań wynika, że ok. 25% wszystkich przebadanych uczniów zadeklarowała, że często lub cały czas czuje się przygnębiona, samotna, smutna. A zatem można powiedzieć, że nie tylko 20% uczniów nie lubi swoich szkół, ale również doświadcza wyraźnych symptomów obniżonego nastroju.
Szczegóły pierwszych wyników badań oraz rozmowę z Maciejem Dębskim, przedstawicielem fundacji, można przeczytać pod linkiem www.edukacja.gdynia.pl/mamy-pierwsze-wyniki-badan-o-relacjach-w-szkole.
Oprac. Amelia Bielska