Testy MEVO 2.0 dobiegają końća

0
429

Blisko 2 mln przejechanych kilometrów, 107 tys. zarejestrowanych użytkowników, ponad 490 tys. podróży i średnio 7 wypożyczeń na jeden rower – to aktualne podsumowanie trwających, zewnętrznych testów roweru metropolitalnego.

Koniec testów zewnętrznych Roweru Metropolitalnego Mevo 2.0 zbliża się wielkimi krokami. Potrwają jeszcze do 16 listopada. Następny planowany krok to pełne uruchomienie systemu.

Podsumowanie rozruchu zewnętrznego

Od 13 września mieszkańcy Obszaru Metropolitalnego odbyli łącznie ponad 490 tys. podróży – 73 % z nich miało miejsce w tygodniu, 27 % w weekendy. 67 tys. przejazdów trwało od 5 do 10 minut, a niewiele mniej – 66 tys. – powyżej 20 minut. Na jeden rower przypadło średnio 7 wypożyczeń.

Od kilku tygodni hiszpański operator, firma City Bike Global, spełnia warunki kontraktu umożliwiające uruchomienie pełnego systemu – informuje Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. – Codziennie odnotowujemy pełną dostępność i relokację rowerów, włączono ponownie funkcje rezerwacji i postoju roweru w aplikacji, system poprawnie nalicza opłaty dodatkowe, zatem możemy przejść do kolejnego etapu – zaznacza Kleczewska.

Zmiany w warunkach korzystania z systemu

Już teraz na ulice metropolii wyjeżdża pełna flota, czyli cztery tysiące jednośladów. 75% z nich to rowery elektryczne. Uruchomienie systemu pozwoli korzystać z Mevo wszystkim chętnym – zarówno w ofercie abonamentowej (29,99 zł/mc lub 259 zł/rok albo 59zł/48h), jak i pay as you go (0,15 zł za minutę jazdy „klasykiem” i 0,30 zł za minutę jazdy „elektrykiem”). Obowiązujące limity czasowe (120 minut/dzień na rower klasyczny lub 60 minut/dzień na rower elektryczny) będą dotyczyły użytkowników abonamentu miesięcznego i rocznego. Po wykorzystanym czasie, zaczną obowiązywać opłaty minutowe. W przypadku roweru klasycznego: 0,10 zł, w przypadku roweru ze wspomaganiem elektrycznym: 0,20 zł. Osoby korzystające z opcji pay as you go mogą jeździć bez ograniczeń czasowych.

Do dyspozycji użytkowników będzie także abonament 48h w cenie 59 zł. Umożliwi korzystanie przez 480 minut z roweru klasycznego albo 240 minut z roweru „elektrycznego”. Po upływie czasu przysługującego w ramach taryfy, zaczną obowiązywać opłaty minutowe: 0,20 zł za jazdę „klasykiem” i 0,40 zł za podróż „elektrykiem”. Bez zmian pozostanie możliwość skorzystania z opcji postoju i rezerwacji roweru. „Pauza” odbywa się w ramach trwającego wypożyczenia. Po jej wybraniu, czas korzystania z jednośladu liczy się tak samo, jak w trakcie jazdy. Rezerwacja może trwać 10 minut. Po ich upływie rower wraca do systemu jako dostępny do wypożyczenia dla innych mieszkańców. Chcąc korzystać z systemu, w wirtualnym portfelu każdorazowo powinna znajdować się kwota min. 10 zł. Pozostaje również opłata w wysokości 10 zł za pozostawienie roweru poza stacją postoju Mevo oraz dodatkowe opłaty nakładane na użytkowników za nieprzestrzeganie zapisów regulaminu.

Dostępność rowerów

Pełna flota rowerów będzie dostępna do 30 listopada. Od grudnia – zgodnie z zapisami umowy – zostanie zmniejszona o połowę. Do końca lutego 2024 roku do dyspozycji mieszkańców będzie 1600 „elektrycznych” jednośladów i 500 rowerów tradycyjnych. Od marca na ulicach metropolii ponownie pojawi się pełna flota pojazdów.

Źródło: OMGGS

Oprac. Marek Lutowski