FALA wchodzi stopniowo

0
391

Testy systemu FALA w warunkach rzeczywistych ruszą 15 grudnia w Gdańsku, a krótko później w Gdyni.

Nowych funkcjonalności będzie przybywać stopniowo. Koncepcja nie stanowi zagrożenia dla rozliczenia dofinansowania unijnego projektu. W pierwszym etapie pasażerowie w Trójmieście będą mogli podróżować z aplikacją. Usługi FALI testują już mieszkańcy Słupska, Chojnic, Pucka, Władysławowa i Lęborka.

Podczas konferencji prasowej władze spółki InnoBaltica oraz Asseco Data Systems (ADS) – firmy informatycznej realizującej system FALA – przedstawiły aktualną sytuację projektu i poprosiły pasażerów o cierpliwość oraz uwagi do kolejnych uruchamianych elementów. Część funkcjonalności systemu Fala, w tym aplikacja mobilna, będzie dostępna dla pasażerów w Trójmieście. Od jutra w Gdańsku, a jeszcze przed Bożym Narodzeniem w Gdyni. Następne kroki będą ogłaszane sukcesywnie.

Co przyniesie FALA?

Kolejne funkcjonalności przekazywane będą stopniowo do publicznych testów, w horyzoncie kilkunastu tygodni. Umożliwi to doskonalenie systemu i bezpieczne wprowadzanie kolejnych rozwiązań. Zgodnie z rekomendacją Asseco Data Systems dalsze testowanie FALI w warunkach rzeczywistych rozpocznie się 15 grudnia od udostępnienia aplikacji mobilnej z pełnym pakietem biletów jednorazowych, czasowych i okresowych. W pierwszej fazie nastąpi to w ramach taryfy ZTM Gdańsk. Jeszcze bez podróży dynamicznej, czyli rejestrowania obecności w pojeździe poprzez przyłożenie karty do czytnika. Aplikacja dla pasażerów w Gdyni oraz Sopocie będzie dostępna także w grudniu, a termin zostanie niebawem potwierdzony. W kolejnych krokach, już w Nowym Roku stopniowo dołączą inne funkcje, w tym podróżowanie z kartą FALA i kartą płatniczą, w tym w ramach połączeń kolejowych, planer podróży, aż do udostępnienia takich usług jak optymalizacja cen biletów we wszystkich środkach komunikacji publicznej.

Ważne doświadczenia z 5 miast

Usługi FALI zostały testowo udostępnione już w Chojnicach, Pucku, Władysławowie i Lęborku. 12 grudnia do tego grona dołączył też Słupsk. Łącznie zarejestrowano blisko 6500 kont. Warto zwrócić uwagę, że wśród użytkowników systemu FALA są nie tylko podróżni, ale też kontrolerzy, służby rozliczające opłaty za przejazdy czy kierowcy, którzy dbają o to, by system bez zakłóceń działał w pojazdach. W każdej lokalizacji są to różne potrzeby i do nich dostosowywane jest działanie FALI. To udowadnia, że system jest elastyczny, ale wdrożenie nowych elementów lub korekty wymagają więcej czasu.

Montaże na kolei zbliżają się do końca

Jednym z najtrudniejszych wyzwań kończącego się roku dla FALI była instalacja sieci urządzeń na stacjach kolejowych. Jeszcze w czerwcu br. nie było praktycznie żadnej zrealizowanej lokalizacji leżącej w gestii PKP/ PLK. Aktualnie falomaty i czytniki znajdują się na 151 takich stacjach, a ponadto w 31 lokalizacjach linii SKM oraz PKM. Do pełnego pokrycia województwa pomorskiego pozostały tylko 24 stacje. W związku z tym już w listopadzie rozpoczęły się wewnętrzne testy podróżowania z FALĄ w ramach połączeń kolejowych.

Usługi testowe systemu FALA będą dostępne równolegle do wszystkich działających kanałów sprzedaży biletów publicznego transportu zbiorowego, zarówno gminnych, jak i kolejowych. Każdy pasażer będzie sam decydował, w jaki sposób nabywa bilety.

Oprac. Małgorzata Trasna