Estelle z Gdyni

0
632

Ma 240 metrów długości, 263 kabiny a jego pojemność frachtowa wynosi 3600 metrów.

„Stena Estelle” to najnowszy i największy statek we flocie Stena Line na Morzu Bałtyckim. Będzie łączyć Gdynię z Karlskroną. W sobotę, 3 września odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce. Matką chrzestną statku została Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. „Stena Estelle” wypłynie na szerokie wody już jutro.

„Stena Estelle” będzie jednym z największych promów na Bałtyku w regularnej żegludze. To statek klasy E-Flexer. Tego typu jednostki mają 240 metrów długości, są energooszczędne, wydajne i bardziej ekologiczne. Ich obsługę zapewnia nowy terminal promowy przy ul. Polskiej 4. I to tam w sobotę, 3 września zorganizowano ceremonię nadania nazwy nowej jednostce, która będzie pływać na linii Gdynia-Karlskrona.

Najpierw Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line, przekazał koło sterowe kpt. ż. w. Wojciechowi Jurgasowi – kapitanowi „Stena Estelle”. Chwilę później butelkę szampana o burtę promu rozbiła wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.

W uroczystości wzięli udział przedstawiciele rządu, samorządowcy, a także reprezentanci Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz wielu firm z sektora żeglugi, spedycji i logistyki.

Nowy prom może zabrać w rejs nawet 1200 pasażerów. Pomieści też 200 ciężarówek na 3600 metrach pokładów samochodowych. To dwa razy więcej niż dotychczas na tej linii. Wyjątkowy jest jednak nie tylko rozmiar statku. Promy klasy E-Flexer to jednostki nowej generacji. Dzięki optymalnej konstrukcji statek jest wydajny energetycznie. Może być przystosowany do zasilania gazem, co pozwoli na zmianę paliwa na metanol lub LNG. Ponadto podczas zawinięć do portów prom będzie miał możliwość korzystania z zasilania z lądu. To ograniczy emisję spalin. Podłączenie do sieci elektrycznej umożliwi w przyszłości wykorzystanie napędu hybrydowego.

„Stena Estelle” wyruszy w pierwszy rejs do Karlskrony już w niedzielę, 4 września o godz. 21.00. W planach jest też wprowadzenie na tej linii kolejnego E-Flexera. Bliźniacza jednostka „Stena Ebba” będzie dostępna jeszcze w tym roku.

Pierwotnie planowano, aby oba promy kursowały na trasie pomiędzy szwedzkim Nynäshamn a łotewskim Ventspils, ale ze względu na szczególnie wzmożony popyt na przewozy towarowe w południowej części Morza Bałtyckiego, Stena Line zdecydowała, że E-Flexery będą tam najlepiej wykorzystane.

Fakty o promie „Stena Estelle”:

Zbudowany: 2022 rok
Matka chrzestna: wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała
Rozpoczęcie operacji – 4.09.2022 rejsem z Gdyni o godz. 21:00
Długość: 240 m
Zanurzenie: 6,4 m
Szerokość: 28 m
Pojemność frachtowa: 3600 m
Liczba osób: 1200 osób
Liczba kabin: 263

Oprac. Karol Molęda