Można już składać do Urzędu Miasta Gdyni wnioski o likwidację zbiorników bezodpływowych (szamb) i przyłączenia do sieci kanalizacyjnej. Przedstawiamy najważniejsze informacje, jakie warto znać przed złożeniem wniosku.
Uchwała Rady Miasta Gdyni w sprawie zasad udzielania dotacji celowej na finansowanie ochrony środowiska w zakresie inwestycji obejmujących likwidację zbiorników bezodpływowych została ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Województwa Pomorskiego 19 września. Wchodzi w życie dwa tygodnie później, czyli 3 października. To oznacza, że od wtorku, 3 października, można składać wnioski.
Likwidacja zbiorników bezodpływowych – co trzeba wiedzieć?
Rada Miasta Gdyni przyjęła uchwałę w sprawie dotacji do likwidacji zbiorników bezodpływowych (szamb) i wykonaniem legalnego przyłączenia do sieci kanalizacyjnej na nieruchomości zlokalizowanej w granicach administracyjnych miasta Gdyni. Dotacja ta nie może być przyznana na wykonanie infrastruktury technicznej związanej z przyłączeniem nieruchomości do sieci kanalizacyjnej w ramach określonych pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem nowych inwestycji budowlanych.
Likwidujesz szambo? Złóż wniosek
Przyznanie dotacji na likwidację szamba i przyłączenia do sieci kanalizacyjnej odbywa się na podstawie wniosku. Oto, co musi zawierać:
- dane wnioskodawcy (imię i nazwisko lub nazwa, adres zamieszkania lub siedziby, telefon kontaktowy, PESEL lub nr KRS/CEiDG i REGON),
oznaczenie nieruchomości objętej inwestycją, w tym adres, numer działki i obręb oraz numer księgi wieczystej, - kosztorys planowanej inwestycji ze wskazaniem wyrażonej w metrach długości bieżącej planowanego przykanalika mierzonego od miejsca łączącego go z siecią kanalizacyjną do ściany budynku,
- oryginał lub potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię wydanej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne dokumentacji, określającej warunki przyłączenia nieruchomości do sieci.
Uwaga! Jeżeli wniosek składany jest przez pełnomocnika lub organ jednostki organizacyjnej, do wniosku należy dołączyć pełnomocnictwo, potwierdzoną za zgodność oryginałem kopię uchwały organu lub innego dokumentu potwierdzającego uprawnienie do reprezentowania podmiotu w postępowaniu o udzielenie dotacji.
Uwaga! Wnioski, które spełnią te warunki będą rejestrowane i rozpatrywane według kolejności zgłoszeń, do wyczerpania środków finansowych zarezerwowanych na dany rok. Jeśli środki wyczerpią się, to kolejne wnioski będą pozostawione bez rozpatrzenia, o czym wnioskodawca zostanie zawiadomiony pisemnie. Również na piśmie wnioskodawca dowie się, jeśli jego wniosek będzie niekompletny lub nieprawidłowo wypełniony, po upływie terminu do uzupełnienia, nie krótszego niż 7 dni.
Dotacja – w jakiej wysokości?
Dofinansowanie inwestycji przysługuje w wysokości 100% wartości poniesionych kosztów kwalifikowanych inwestycji, jednak nie więcej niż 3 000 zł w przypadku grawitacyjnego odprowadzania ścieków oraz 5 000 zł w przypadku braku możliwości grawitacyjnego odprowadzania ścieków i konieczności zastosowania pompy. Czym są koszty kwalifikowane? To koszty faktycznie poniesione przez dotowanego w okresie od podpisania umowy o udzielenie dotacji do daty zakończenia inwestycji określonej w umowie o udzielenie dotacji.
Oto, co jest kosztem kwalifikowanym inwestycji:
- wykonanie prac ziemnych niezbędnych do realizacji inwestycji,
- zakup, dostawa i montaż części składowych przykanalika,
- zakup, dostawa i montaż studzienek rewizyjnych, o ile ich wykonanie jest konieczne,
- zakup, dostawa i montaż pompy, o ile jej wykonanie jest konieczne,
- wykonanie geodezyjnego pomiaru powykonawczego przyłącza.
W sytuacji, gdy inwestycja zostanie wykonana siłami własnymi do określenia wartości dotacji przyjmuje się, że koszt wykonania 1 m przyłącza stanowi równowartość:
- 150 złotych, w przypadku wykonania przykanalika,
- 200 złotych, w przypadku wykonania przykanalika wraz z zastosowaniem studni rewizyjnych,
- 250 złotych, w przypadku wykonania przykanalika wraz z zastosowaniem pompy.
W przypadku określenia kosztu wykonania inwestycji na zasadach opisanych powyżej dotacja nie przekroczy 3 000 zł, a w przypadku wykonania przykanalika wraz z zastosowaniem pompy – kwoty 5 000 zł.
Warto wiedzieć, że maksymalna wysokość przysługującej dotacji zostanie ustalona na podstawie złożonego kosztorysu. Wartość dofinansowania nie może przekroczyć łącznej sumy kosztów poniesionych w związku z realizacją dofinansowanej inwestycji.
Jesteś przedsiębiorcą?
W przypadku, gdy o udzielenie dotacji występuje przedsiębiorca, a inwestycja jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą, do wniosku załącza się także:
- zaświadczenia o pomocy de minimis, pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o dotację oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenia o wielkości tej pomocy otrzymanej w tym okresie albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
- informacje określone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawionych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r., Nr 53, poz. 311 ze zm.).
Dotacje przedsiębiorcom udzielane będą według zasad wynikających z uchwały, przy czym w skali roku dla przedsiębiorców przeznacza się nie więcej niż 10% wszystkich środków przeznaczonych na udzielenie dotacji.
Umowa z Gminą
Przyznawanie dotacji odbywa się na podstawie umowy zawieranej w formie pisemnej pomiędzy Gminą Miasta Gdyni, zwaną dalej Dotującym a Dotowanym. Dotowany podpisując umowę o udzielenie dotacji zobowiązuje się do realizacji zadania w terminach, zakresie i na zasadach w niej określonych. Zobowiązany jest również do zrealizowania inwestycji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym przepisami prawa budowlanego.
Umowa określa maksymalną wysokość dotacji jaka może być przyznana dotowanemu. Ostateczna wysokość dotacji zostanie ustalona na podstawie wniosku o jej rozliczenie.
Jak rozliczana jest dotacja?
W terminie 30 dni od dnia zakończenia realizacji inwestycji, Dotowany składa wniosek o rozliczenie dotacji celowej, zawierający informację o długości wykonanego przyłącza. Do wniosku o rozliczenie trzeba dołączyć oryginały lub potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie następujących dokumentów:
- imienne rachunki lub faktury VAT, potwierdzające poniesienie przez Dotowanego wydatków na realizację inwestycji,
dokumentacja fotograficzna przedstawiająca, przebieg inwestycji, wykonana w sposób pozwalający na zidentyfikowanie nieruchomości objętej inwestycją, - protokół odbioru technicznego wybudowanego przyłącza kanalizacyjnego wydany przez właściciela sieci kanalizacyjnej,
geodezyjny pomiar powykonawczy przyłącza, - umowa o odprowadzanie ścieków dotycząca nieruchomości objętej umową dotacji,
- oświadczenie Dotowanego o likwidacji lub zaprzestaniu użytkowania zbiornika bezodpływowego.
Uwaga! Niekompletne wnioski o rozliczenie, po upływie terminu do uzupełnienia, nie krótszego niż 7 dni, pozostawia się bez rozpoznania, o czym wnioskodawca zostanie zawiadomiony w formie pisemnej. Dotacja przekazywana jest w formie jednorazowego zwrotu udokumentowanych kosztów poniesionych przez podmiot, z którym zawarto umowę o dofinansowanie, po jej rozliczeniu zgodnie z zasadami uchwały.
Kwota dotacji wpłynie na wskazany rachunek bankowy dotowanego lub w kasie Urzędu Miasta Gdyni. Pamiętaj! Złożenie wniosku o rozliczenie dotacji nie jest jednoznaczne z rozliczeniem dotacji warunkującym wypłatę dotacji.
Gdzie złożyć wniosek?
Wypełniony wniosek można złożyć w jeden na czterech sposobów:
- za pośrednictwem Kancelarii Ogólnej UMG (w budynku przy ul. 10 Lutego 24 lub przy al. Marszałka Piłsudskiego 52/54, czynne pon.-pt. w godz. 08:00-16:00),
- przez platformę ePUAP, korzystając z podpisu elektronicznego,
- za pośrednictwem Poczty Polskiej, nadając kopertę na adres Urząd Miasta Gdyni, Wydział Środowiska, ul. 10 Lutego 24, 81-364 Gdynia,
- poprzez wrzutnię na dokumenty w budynkach UMG (przy ul. 10 Lutego 24 – czynna pn.-pt. w godzinach 07:00-19:00 lub przy al. Marszałka Piłsudskiego 52/54 – czynna całodobowo).