Biznesmeni wersja junior

0
951

Kreatywność i głowy pełne oryginalnych idei – tym charakteryzują się uczestnicy konkursu Junior Biznes.

W tym roku odbywa się jego 5. edycja. Biorą w nim udział uczniowie szkół podstawowych i średnich. Właśnie zakończyła się pierwsza część konkursu. Jury wybrało zespoły, które powalczą o zwycięstwo w kolejnej turze rywalizacji. Bilet do drugiego etapu otrzymało w sumie 14 drużyn. Celem konkursu jest kształtowanie przedsiębiorczej postawy wśród młodzieży.

Junior Biznes to konkurs organizowanego z inicjatywy Prezydenta Miasta Gdyni. Ma on zachęcać młodych gdynian do działania na rzecz społeczności lokalnej i pracy w grupie. Młodzież zapoznaje się dzięki niemu z podstawowymi zagadnieniami z dziedziny ekonomii, a także pobudza swoją kreatywność. Do 5. edycji przyjmowano zgłoszenia w dwóch kategoriach: Junior Biznes – dla uczniów gdyńskich szkół średnich oraz Junior Biznes SP – dla uczniów 6, 7 i 8 klas szkół podstawowych.

Zadaniem uczestników w kategorii Junior Biznes jest stworzenie projektu inicjatywy możliwej do zrealizowania dla lokalnej społeczności lub w danej przestrzeni, jak np. szkoła, dzielnica czy miasto. Najlepsza drużyna otrzyma środki finansowe na realizację pomysłu oraz weźmie udział w prestiżowych badania predyspozycji zawodowych metodą Thomas International. Z kolei zawodnicy Junior Biznes SP muszą zrealizować film na temat „Moja firma marzeń”. Tutaj do wygrania są karnety wstępu do obiektów rekreacyjno-kulturalnych w Gdyni dla każdego z trzech wybranych zwycięskich zespołów oraz prezentacja nagrodzonych filmów w Gdyńskim Centrum Filmowym.

Do rywalizacji w pierwszym etapie stanęło 100 uczniów ze szkół średnich, którzy przesłali łącznie 20 idei na przedsiębiorcze działania w przestrzeni miejskiej oraz 62 uczniów szkół podstawowych z pomysłami na 13 różnych filmów. Poziom nadesłanych zgłoszeń był tak wysoki, iż jury zdecydowało się wybrać aż 14 drużyn, które będą walczyć o zwycięstwo w kolejnym etapie.

W kategorii Junior Biznes do drugiego etapu konkursu zakwalifikowano projekty:

  • „Miesiąc kariery” z  X Liceum Ogólnokształcącego,
  • „Druga młodość” z X Liceum Ogólnokształcącego,
  • „Matematyka na plus, minus” z IX Liceum Ogólnokształcącego,
  • „250. rocznica urodzin Ludwiga van Beethovena” z IX Liceum Ogólnokształcącego,
  • „Kaszëbë dla najmłodszych” z III Liceum Ogólnokształcącego,
  • „Szare komórki” Zespólu Szkół Ekologiczno–Transportowych,
  • „Little is the new lot”  z III Liceum Ogólnokształcącego.

Natomiast w kategorii Junior Biznes SP do kolejnego etapu przeszły następujące pomysły na film:

  • „Zielona Przystań” Szkoły Podstawowej nr 16,
  • „Podróż supem na koniec świata” Szkoły Podstawowej nr 34,
  • „TAK!” Szkoły Podstawowej nr 10,
  • „Energia odnawialna” Szkoły Podstawowej nr 16,
  • „Miecz na śmieci” Szkoły Podstawowej nr 8,
  • „Podaj łapę” Szkoły Podstawowej nr 40,
  • „Soki odżywcze” Szkoły Podstawowej nr 37.

W drugim etapie zespoły będą przygotowywać biznesplan dla swoich projektów lub realizować film o firmie marzeń. Perfekcyjne wykonanie tych zdań umożliwią im specjalne warsztaty.

Dla uczestników kategorii Junior Biznes, czyli uczniów szkół średnich odbędą się zajęcia z zarządzania projektami oraz ćwiczenia z zakresu wystąpień publicznych i prezentacji pomysłu. Wezmą oni udział w spotkaniach z trenerami Fundacji Gospodarczej. Ma to pomóc w przygotowaniu biznesplanu, który powinien zostać złożony do 10 kwietnia. Ułatwią też stworzenie prezentacji, którą zespoły przedstawią 17 kwietnia. Jury wyłoni, na podstawie łącznej oceny przedstawionego biznesplanu i prezentacji, trzy zwycięskie drużyny, których projekty zostaną zaprezentowane podczas gali finałowej 28 kwietnia.

Natomiast dla zespołów Junior Biznes SP, czyli uczniów szkół podstawowych zorganizowane zostaną zajęcia z kreatywnego myślenia oraz warsztaty filmowe z podstaw tworzenia form wizualnych.

W obu kategoriach oceniana będzie m.in. oryginalność i innowacyjność pomysłu oraz spójność koncepcji.

Konkurs realizuje Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości we współpracy m.in. z Fundacją Gospodarczą w Gdyni oraz Gdyńską Szkołą Filmową.

Źródło: gdynia.pl

Oprac. Krzysiek Marecki