Modernizacja historycznej „Węglówki”, czyli linii kolejowej nr 201, wchodzi w kluczowy etap. Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na przebudowę odcinka między Gdańskiem Osową a Gdynią Główną. To właśnie w Gdyni inwestycja przyniesie największe zmiany – od nowych torów i peronów, po lepszy dostęp do stacji i przystanków.
Na trasie pojawi się trzeci tor, który zwiększy przepustowość i umożliwi prowadzenie większej liczby pociągów – zarówno pasażerskich, jak i towarowych. To rozwiązanie ma szczególne znaczenie dla gdyńskiego portu, gdzie sprawny dowóz ładunków oznacza realne wsparcie dla gospodarki miasta i regionu.
Stacje i przystanki w Gdyni zyskają nowe oblicze
Przebudowane zostaną m.in. stacja Gdynia Wielki Kack oraz przystanki Gdynia Karwiny, Gdynia Stadion i Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. Dzięki temu składy jadące linią nr 201 będą mogły się tam zatrzymywać. Perony zostaną podwyższone, pojawią się windy, pochylnie oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.
Największa metamorfoza czeka przystanek Gdynia Wzgórze Świętego Maksymiliana – powstaną tam dwa nowe perony, a przejście podziemne zostanie przebudowane i włączone w układ stacji Gdynia Główna. To oznacza łatwiejsze przesiadki i bardziej komfortową obsługę pasażerów. W ramach opcji możliwa będzie też budowa dwóch zupełnie nowych przystanków: Gdynia Źródło Marii (okolice ul. Nałkowskiej i Fizylierów) oraz Gdynia Mały Kack (okolice ul. Olkuskiej i Łowickiej).
Inwestycja za miliard
Zakres prac obejmuje nie tylko tory i perony. Na odcinku powstanie lub zostanie przebudowanych 40 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów. Zmodernizowany zostanie system sterowania ruchem kolejowym. Wartość przetargu dotyczącego zaprojektowania i realizacji prac szacowana jest na ponad 1,3 mld zł. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na III kwartał 2026 r., a zakończenie całej inwestycji – w 2032 r.
Szybciej i wygodniej
Po modernizacji pociągi pasażerskie na trasie z Kościerzyny do Gdyni pojadą z prędkością do 140 km/h, a towarowe – do 100 km/h. Czas przejazdu skróci się o kilkanaście minut. Linia 201 znów ma stać się jednym z kluczowych korytarzy transportowych w Polsce, a Gdynia – dzięki portowi i nowoczesnej infrastrukturze – jeszcze mocniej zaznaczy swoją pozycję na mapie gospodarczej kraju.
Źródło: PKP PLK
Oprac. Przemek Wutowski