Przyjęto na sesji Rady Miasta Gdyni uchwałę krajobrazową. Co dzięki niej zmieni się w mieście i jakie mity warto obalić?
Informacja wizualna jest nieodłącznym elementem nowoczesnej przestrzeni miejskiej i z tym faktem nie można dyskutować. Ale nie ulega wątpliwości, że musi być wykonana w sposób profesjonalny i z poszanowaniem architektury oraz kontekstu miejsca.
Przyjęta we wtorek, 30 sierpnia przez Radę Miasta Gdyni uchwała krajobrazowa umożliwia regulowanie zasad umieszczania reklam, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń na całym obszarze gminy. Jej celem jest wytyczenie jasnych reguł umieszczania tych elementów w przestrzeni wspólnej, poprawa wizerunku całego miasta – począwszy od obszarów zabytkowych, przez dzielnice mieszkaniowe, tereny przemysłowe, a na terenach rekreacyjnych kończąc. Będzie to skuteczne narzędzie do ochrony krajobrazu oraz podnoszenia estetycznej jakości przestrzeni publicznej.
Co się zmieni?
Przyjęta uchwała krajobrazowa zakłada m.in. ujednolicenie małej architektury danych przestrzeni publicznych, ulic i placów w zakresie stylistycznym i wzorniczym.
Określa kolorystykę niektórych elementów małej architektury, maksymalne gabaryty, standardy jakościowe, jak np. automatów wysyłkowych. Ogrodzenia muszą uwzględniać różny rodzaj zabudowy. Określono też ich standardy jakościowe i estetyczne. W uchwale zaproponowano jeden okres dostosowawczy dla nośników reklamowych legalnych i nielegalnych – 12 miesięcy.
Wprowadzenie uchwały krajobrazowej było konieczne i ma skutecznie rozwiązać problemy estetyczne oraz przestrzenne w mieście. Bez podjęcia uchwały nie da się świadomie oddziaływać na krajobraz miejski, który został zdegradowany poprzez nagromadzenie nielegalnych, źle zaprojektowanych i nieestetycznych urządzeń reklamowych. Przykładem może być reklama na kółkach, która nie wymagała zgłoszeń i pozostawała poza kontrolą. Tablice na przyczepach zazwyczaj umieszczano z pominięciem obowiązujących odległości od krawędzi jezdni wynikających z ustawy o drogach publicznych. Poza aspektem estetycznym miało to wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi. W związku z powyższym zapisy uchwały krajobrazowej nie dopuszczają reklam niezwiązanych z gruntem.
Ustawa krajobrazowa wprowadziła zmiany w przepisach, przenosząc regulacje dotyczące ogrodzeń i małej architektury oraz reklam do uchwały. Dopuszcza to stworzenie samodzielnego aktu prawnego dla całego obszaru miasta, z ewentualnym zróżnicowaniem zasad na obszarach o różnych funkcjach określonych czytelnymi granicami.
Dwie strefy
Na potrzeby opracowania zasad sytuowania urządzeń reklamowych i tablic reklamowych, małej architektury oraz ogrodzeń podzielono miasto na dwie strefy.
Celem podziału było wyznaczenie terenów szczególnie ważnych ze względu na swoje walory krajobrazowe, historyczne i przestrzenne, dla których obowiązują dodatkowe obostrzenia. Dla pozostałego obszaru opracowano zasady porządkujące przestrzeń poprzez ograniczenie ilości informacji wizualnej, zachowanie proporcji reklam w stosunku do otoczenia oraz dbałość o ich wysoką jakość wykonania.
Podjęte działania mają duże znaczenie społeczne. Celem jest przede wszystkim ochrona obszarów szczególnie cennych krajobrazowo. Daje to gwarancję zachowania i dbałości o przestrzenie o dużym znaczeniu kulturowym. Przestrzeń, w jakiej funkcjonujemy nieustannie oddziałuje na jakość naszego życia, dlatego ważne jest, by jak najszybciej objąć ją ochroną prawną.
Uchwała a przedsiębiorcy
Uchwała krajobrazowa nie będzie negatywnie oddziaływać na przedsiębiorczość. Ma ona na celu uporządkowanie i wprowadzenie reguł w promocji towarów i usług. Panujący przesyt informacji reklamowych doprowadził do jej niefunkcjonalności i bylejakości. Teraz przedsiębiorcy będą funkcjonować na równych zasadach, a ograniczenie ilości informacji tylko poprawi jej czytelność.
kutki wprowadzenia uchwały zapewne dotkną branżę reklamową. Zakłada się, że wiele nośników zniknie z przestrzeni miasta, a pozostałe będzie trzeba dostosować do nowych przepisów. Jest to jednak działanie konieczne do osiągnięcia założonych celów. Podobne regulacje funkcjonują w innych państwach i nie doprowadziły one do zlikwidowania branży reklamowej, a jedynie do podniesienia jakości oferowanych przez nią usług.