Jak poinformował EY – międzynarodowy koncern świadczący usługi doradcze i audytorskie – do złożenia oferty na projekt budowy Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia zaproszono cztery międzynarodowe firmy.
Wśród wykonawców zaproszonych do złożenia oferty na projekt budowy Portu Zewnętrznego znaleźli się: Gdynia Terminal Holding SAS (grupa CMA CGM) oraz Meridiam Eastern Europe Investments 4 SAS, Hutchison Ports Poland S.a r.l. oraz Port of Felixstowe Limited, International Container Terminal Services Inc. i Mota-Engil Central Europe PPP Road Spółka z o.o.
Jak podali przedstawiciele firmy EY, projekt PPP „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” wszedł w kolejną fazę: 4 lipca uczestnicy dialogu otrzymali oficjalnie zaproszenie do złożenia oferty. To największy projekt w historii polskiego rynku PPP, z szacowaną wartością nakładów inwestycyjnych przekraczającą 5,5 miliarda złotych – informuje firma EY.
Zaproszone firmy na złożenie ofert mają czas do 4 października. Z wybranym oferentem zostanie podpisana umowa o partnerstwie publiczno-prywatnym (PPP) na zaprojektowanie, budowę oraz na eksploatację nowego terminala kontenerowego.
Projekt „Budowa Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia” obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy PPP części lądowej Portu Zewnętrznego, na którym zlokalizowany zostanie terminal kontenerowy o wstępnie zakładanej docelowej przepustowości 2,5 mln TEU rocznie. W ramach prac partner prywatny wykona także prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy.
Zakres projektu obejmuje również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową, zapewniającą komunikację z obszarem terminalu. Podmiot publiczny partycypuje w inwestycji, budując falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną.
Głębokowodny Port Zewnętrzny w Gdyni powstanie w oparciu o istniejące nabrzeże Śląskie na sztucznym lądzie wychodzącym poza obecny falochron ochronny.
Umowa PPP zostanie zawarta na około 36 lat, w tym około 5 lat projektowania i budowy oraz około 31 lat na utrzymanie i operowanie terminalem kontenerowym (eksploatację infrastruktury). Pierwsze statki powinny móc wpłynąć do Portu Zewnętrznego w Gdyni na przełomie 2028 i 2029 roku.
Źródło: PAP