O gdyńskim V Liceum Ogólnokształcącym głośno ostatnio nie tylko w Polsce, ale też w Europie, odkąd gościło w programie RTL.
Autorska metoda, jaką kształci się tu nastolatków z doświadczeniem uchodźczym z Ukrainy, zyskała miano innowacji pedagogicznej. Ich metodyką nauczania interesują się również wyższe uczelnie.
V Liceum Ogólnokształcące w Gdyni, było jedną z pierwszych szkół średnich w Polsce, która utworzyło klasy przygotowawcze dla obcokrajowców bez znajomości języka. Obecnie w dwóch klasach, na dwóch poziomach uczy się tu pół setki nastolatków z Ukrainy, wszyscy są uchodźcami wojennymi. Poza nimi, młodzież pochodzenia ukraińskiego bądź białoruskiego, jest tu praktycznie w każdej klasie. Na ukraińskich forach internetowych szkoła słynie jako przyjazna dla młodzieży obcego pochodzenia.
Autorska metoda nauki obcokrajowców bez znajomości języka polskiego, która obowiązuje w V Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni, została opracowana przez miejscowych nauczycieli. Dzięki niej, uczniowie obcego pochodzenia mogą tu się uczyć na dwóch poziomach, co jest ewenementem w skali kraju.
– Mamy wielu uczniów cudzoziemskich, z których większość to uchodźcy wojenni z Ukrainy – mówi dla serwisu gdynia.pl Aneta Rejment, jedna z autorek programu autorskiego. – Innowacja polega głównie na tym, że uczniowie mają wiele godzin języka polskiego jako obcego w ciągu tygodnia – bo aż sześć. Dzięki temu, już po kilku miesiącach nauki, nasza młodzież płynnie posługuje się językiem polskim. Poza językiem polskim, nasza młodzież uczy się elementów kultury polskiej, w tym religioznawstwa. Uczniowie uczą się w klasach przygotowawczych, w których są wyłącznie dzieci pochodzenia ukraińskiego, ale w szkole mają także wiele okazji do integracji z polskimi kolegami. Nasi nauczyciele przygotowują się do zajęć w klasach przygotowawczych, wykorzystując znajomość języka rosyjskiego bądź ukraińskiego, którym się w większości posługujemy.
Działaniami nauczycieli z V LO interesują się ostatnio uczelnie wyższe i inne samorządy w kraju, które chcą włączyć gdyńską innowację pedagogiczną do swoich programów kształcenia.
Oprac. Małgorzata Trasna